Zalany dom. Jak postępować w przypadku szkód ubezpieczeniowych?

Jeśli dom został zalany, ale jest ubezpieczony – mamy szansę na odszkodowanie. Jak to zrobić – krok po kroku? Ważna jest dokumentacja szkód, a także to, że nie przystępujemy do remontu przed wyceną rzeczoznawcy, przysłanego przez ubezpieczyciela. Ubezpieczyciele organizują mobilne punkty w miejscowościach dotkniętych przez powódź. 

Przede wszystkim zabezpiecz mienie przed kolejnymi uszkodzeniami. Może to być na przykład usunięcie wody z zalanych pomieszczeń czy naprawa dachu. Nie tylko chronisz swoje mienie, ale również pokazujesz ubezpieczycielowi, że podjąłeś odpowiednie kroki, by ograniczyć straty.

Rób zdjęcia

Dokumentacja fotograficzna uszkodzeń i strat, nawet ta wykonana telefonem komórkowym, może okazać się kluczowa w procesie oceny szkód przez ubezpieczyciela. W przypadku uszkodzenia sprzętów (takich jak elektronika, AGD, maszyny czy urządzenia ogrodnicze) koniecznie sfotografuj również tabliczki znamionowe, które potwierdzają model i numer seryjny urządzenia.

Nie wyrzucaj uszkodzonych części

O ile to możliwe, zachowaj uszkodzone elementy mienia do momentu kontaktu z ubezpieczycielem.  Pomoże to podczas wizji lokalnej lub oceny szkody przez likwidatora.

Zbieraj rachunki

Zbierz rachunki i faktury, dokumentujące koszty poniesione na usuwanie szkód. Może to być np. zakup materiałów potrzebnych do naprawy czy wynajęcie specjalistycznej firmy do wykonania określonych prac. Ubezpieczyciele zazwyczaj zwracają koszty poniesione na usługi zewnętrznych firm, natomiast własna robocizna nie jest rekompensowana. Warto więc to uwzględnić przy planowaniu działań.

Zrób listę uszkodzonych przedmiotów

Przygotuj listę wszystkich uszkodzonych przedmiotów. Powinna ona zawierać szczegóły dotyczące rodzaju, liczby, modelu oraz marki uszkodzonego mienia. Taki dokument ułatwi pracownikowi towarzystwa ubezpieczeniowego ocenę szkód oraz pomoże w precyzyjnym oszacowaniu odszkodowania.

Zgłoś szkodę

Masz kilka możliwości zgłoszenia szkody ubezpieczeniowej:

  • przez internet, na stronie ubezpieczyciela,
  • telefonicznie – ta opcja wymaga cierpliwości, 
  • przez portal ubezpieczeniowy, jeśli mamy taką możliwość,
  • za pomocą aplikacji ubezpieczyciela.

Pamiętajmy, że po powodzi ruch na infoliniach będzie duży, więc zgłoszenie szkody w ten sposób może wymagać czasu. Optymalne będzie więc skorzystanie z opcji online (portal lub aplikacja), zamiast kontaktu telefonicznego.

Przygotuj dokumenty

Przed przystąpieniem do zgłoszenia szkody, warto przygotować:

  • numer polisy – wystarczy numer ubezpieczenia,
  • numer konta bankowego, na który ma zostać wypłacone odszkodowanie,
  • wymiary uszkodzonych pomieszczeń oraz szczegóły dotyczące uszkodzeń.

Im dokładniejsze będą opisy, tym łatwiej pracownikowi ubezpieczyciela wprowadzić informacje do systemu, co umożliwi precyzyjne oszacowanie odszkodowania.  

Na przykład, jeśli w zgłoszeniu uwzględnisz, jakiego rodzaju farby użyłeś do malowania (np. droższa farba wapienna vs. tańsza farba akrylowa), może to mieć znaczenie przy wycenie.

Dołącz zdjęcia uszkodzeń

Nie zapomnij dołączyć wykonanych wcześniej zdjęć uszkodzeń do zgłoszenia, zarówno za pomocą aplikacji, jak i formularza online na stronie ubezpieczyciela. Zdjęcia te są nie tylko dowodem na powstałe szkody, ale również ułatwiają pracownikom ubezpieczyciela szybkie i dokładne ustalenie zakresu uszkodzeń.

Pamiętaj! 

Dobrze przygotowane zgłoszenie szkody, wsparte dokumentacją zdjęciową, rachunkami oraz precyzyjnymi informacjami, znacznie przyspiesza 
proces likwidacji szkody i uzyskanie odszkodowania. 

Grupa Ruinersi na Dolnym Śląsku 
www.facebook.com/groups/ruinersi