Seminarium - Zboża (żyto, pszenica, jęczmień, owies, pszenżyto, mieszanki zbożowe), rzepak, kukurydza, ziemniaki, bobowate i ich mieszanki, przetwórstwo zbóż
Podsumowanie demonstracji, przeciwdziałanie znoszeniu ŚOR z pól oraz marketing produktów ekologicznych. Seminarium „Zboża (żyto, pszenica, jęczmień, owies, pszenżyto, mieszanki zbożowe), rzepak, kukurydza, ziemniaki, bobowate i ich mieszanki, przetwórstwo zbóż” zostało zorganizowane 24 października.
Podczas spotkania został podsumowany końcowy etap operacji finansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Transfer wiedzy i działalność informacyjna”, Poddziałania 1.2. „Wsparcie dla projektów demonstracyjnych i działań informacyjnych”.
Dr hab. Beata Feledyn-Szewczyk, prof. Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa z Państwowego Instytutu Badawczego podsumowała demonstracje i omówiła agrotechnikę upraw rolniczych w tym wpływ przedplonu, termin siewu i normy siewu, dobór odmian i stosowanie środków ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym.
Żywopłot i strefa buforowa
Na temat przeciwdziałania znoszeniu środków ochrony roślin z pól konwencjonalnych i zielonej infrastruktury mówił Marek Krysztoforski z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu. Demonstracja potwierdziła, że obecność żywopłotu ograniczyła znoszenie środków ochrony roślin o 80%. Z kolei użycie siatki ogrodniczej (w zależności od wysokości 1,5 i 2 m) odpowiednio o 65% i 70%. Demonstracje pokazały także znaczenie szerokości strefy buforowej.
Produkt i środowisko
Kolejnym prelegentem była dr hab. Magdalena Raftowicz z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, która przedstawiła zasady marketingu produktów i przetworów ekologicznych pochodzenia roślinnego. Marketing ekologicznej żywności to obszar, w którym produkt kojarzy się nie tylko ze smakiem czy wartościami odżywczymi, ale także z poszanowaniem środowiska naturalnego i dbałością o zdrowie konsumentów.
Rolnictwo ekologiczne wymaga całościowego podejścia. Połączenie odpowiedniej strategii komunikacyjnej, wyboru kanałów sprzedaży i budowania wizerunku marki to elementy konieczne, jeśli chcemy osiągnąć sukces na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Zmiany, zmiany
Seminarium zakończyło się dyskusją na temat rolnictwa ekologicznego. Sektor rolnictwa ekologicznego to obszar, który wymaga ciągłych zmian, dokonywanych w celu zwiększenia jego udziału w produkcji rolnej. Ekologia jest światowym trendem – wyraźnie zaznaczyła to Komisja Europejska w strategii na rzecz bioróżnorodności i w strategii „Od pola do stołu”.
Popularność eko żywności rośnie. Według danych Eurostatu w ostatnich 10 latach powierzchnia upraw ekologicznych w Unii Europejskiej zwiększyła się o 6,5 mln ha. Systematycznie rośnie również wartość rynku żywności ekologicznej, który w 2021 roku osiągnął wartość 150,7 mld USD. Trendy ekologiczne wzmacniają unijne przepisy. Europejski Zielony Ład zakłada, że w 2030 roku 25% wszystkich upraw w UE będzie uprawami ekologicznymi. To duże wyzwanie, biorąc pod uwagę, że dziś jest to niecałe 9%.
Monika Miniewska DODR