Nasz miesięcznik

Wydawnictwa

Katalog agroturystyczny

 

Zagrody Edukacyjne

 

 

Dziecięca kuchnia. Zdrowe potrawy nie tylko od święta

Zdrowy Dzień Dziecka

Zdrowe żywienie dzieci to inicjatywa rodziców, których celem jest wprowadzenie jednolitego programu obowiązującego w żłobkach, przedszkolach i szkołach na Dolnym Śląsku. Program ma zagwarantować zdrowe żywienie dzieci. Rodzice stołówkowych dzieci są oburzeni, ponieważ serwowane tam posiłki to często słodycze, gotowe przekąski, obiady na słodko, sosy i zupy w proszku, garmażerka, smażone potrawy, surówki z octem czy wędliny najgorszej jakości.

Grupa Aktywni Rodzice chce zwrócić uwagę na jadłospisy i zawartość talerzy. Przecież to ważne, żeby od najmłodszych lat wyrabiać w dzieciach zdrowe nawyki żywieniowe, które będą owocować zdrowym i prawidłowym rozwojem umysłowo-fizycznym dziecka.

Nie tylko w miastach, ale i w gminach powstają grupy aktywnych rodziców, którym zależy na zdrowym odżywianiu dzieci w placówkach oświatowych. Piszą pisma do wójtów i burmistrzów z propozycją utworzenia grupy roboczej przy urzędach. Niestety apele te pozostają najczęściej bez odzewu ze względu na brak środków finansowych.

Dlatego rodzice w podwrocławskich gminach skupiają się na pokazaniu innym rodzicom, jak ważne jest wprowadzanie zdrowych nawyków żywieniowych także w naszych domach. Jak zmienić rodzinne menu na zdrowe, nie robiąc przy tym rewolucji. Chcą pokazać, że najważniejsze jest odżywianie sezonowe i lokalne. To daje nam gwarancję spożywania produktów zdrowych, nie przetworzonych. Na swojej stronie pokazują przepisy na wzmocnienie odporności, na II śniadanie do szkoły, zdrowe przekąski.

Przyzwyczajajmy dzieci do zdrowych potraw i podajmy nietuzinkowe słodkości podczas dziecięcych imprez.Dzień Dziecka to doskonała okazja, żeby zacząć.

 

Bułka wrocławska z pomidorami

Składniki: 12 kromek bułki wieloziarnistej, 25 dag startego żółtego sera, 3-4 dojrzałe pomidory, 2 ząbki czosnku, 2 łyżki świeżych posiekanych ziół, sól, świeżo zmielony pieprz, 8 łyżek oliwy z oliwek

Bułkę lub kromki chleba posmarować oliwą z oliwek i upiec w piekarniku. Pomidory umyć, sparzyć i obrać ze skórki. Drobno pokroić i wymieszać z posiekanymi ziołami. Dodać wyciśnięty czosnek i doprawić do smaku solą i pieprzem. Pomidory ułożyć na ciepłym pieczywie, posypać startym żółtym serem i zapiec, udekorować listkami bazylii.

 

Bakaliowe kuleczki

Składniki: daktyle, morele, śliwki, sezam, wiórki kokosowe, mielone siemie lniane

Daktyle, morelei śliwki zalać niewielką ilością ciepłej wody. Kiedy zmiękną, zmiksować w blenderze, dodać nieco siemienia mielonego i formować małe kuleczki, które następnie obtoczyć w sezamie lub wiórkach.

 

Zdrowe trufle kokosowe

Składniki: szklanka ciepłej, ugotowanej kaszy jaglanej, 2/3 szklanki cukru pudru lub 1/2 szklanki zmielonego ksylitolu, 2 szklanki wiórków kokosowych + wiórki do obtaczania, 1/3 szklanki mleka w proszku, (można dodać kilka kropel olejku kokosowego dla wzmocnienia zapachu)

Do malaksera włożyć ugotowaną, ciepłą kaszę jaglaną, cukier, wiórki i mleko w proszku. Miksować kilkanaście sekund, aż składniki masy się połączą. Przełożyć do miski i chwilę ugniatać, tak jak ciasto na kopytka. Toczyć w dłoniach kulki i obtaczać w wiórkach. Ułożyć w pudełku i schłodzić w lodówce.

 

Ciasteczka sezamowe

Składniki: szklanka mąki orkiszowej, szklanka mąki kukurydzianej, 3 łyżki płatków owsianych, 12 dag masła,
4 łyżki miodu, 20 dag sezamu, szczypta soli, zimna woda

Na stolnicy wymieszać oba rodzaje mąki, miękkie masło, płatki, sezam i miód. Wlać tyle wody, aby uzyskać dosyć gęstą konsystencję. Nie wyrabiać. Włożyć ciasto do lodówki na ok. 1-1,5 godziny. Po tym czasie wyjąc z lodówki, ugnieść i podzielić ciasto na pół. Z każdej połowy ulepić kulę, którą następnie należy lekko spłaszczyć. Poprzecinać po przekątnych na kilka równych trójkątów. Piec ok. 20 minut w temperaturze 180 °C. Po wyjęciu z piekarnika zanurzać ciastka w polewie czekoladowej (np. kakao, miód i masło).

 

Bajaderka na patyku

Składniki: ok. 50 dag biszkoptów, herbatników lub ciasta typu biszkopt, murzynek, 1-2 łyżki serka mascarpone lub homogenizowanego, 1-2 łyżki powideł lub dżemu, dwie garście posiekanych orzechów laskowych lub włoskich, łyżka masłana polewę: tabliczka gorzkiej czekolady, 1/4 szklanki mleka, posiekane orzechy lub kolorowa posypka czy wiórki kokosowe na wierzch

Herbatniki lub ciasto drobno pokruszyć. Dodać ser i powidła, ugnieść jak ciasto. Konsystencję można zagęścić dodatkiem herbatników, orzechów, kakao, tartej bułki lub mleka w proszku albo rozluźnić, dodając np. śmietany czy powideł. Wszystko zależy od rodzaju ciasta użytego do masy. Musi się dać ulepić w kulki.

Formować dłonią bajaderki wielkości włoskiego orzecha. Najlepiej układać je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, by łatwo było je włożyć do zastygnięcia w lodówce. Można zwilżyć wodą dłonie, żeby masa się do nich nie przyklejała. W naczyniu nad parującą wodą rozpuszczamy czekoladę z mlekiem. Ciepłą smarujemy kulki przy pomocy pędzelka, Można je posypać orzechami lub obtaczać w posypce. W każdy wierzchołek kulki należy wetknąć patyczek zanurzony na chwilę w czekoladzie (by powstał odwrócony lizak). Najeżoną patyczkami blaszkę wstawiamy do lodówki, by masa zastygła. Jako podstawki,w które można wetknąć bajaderki można użyć przekrojonych na pół jabłek lub włożyć w słoiki lub szklanki.

 

Kule z popcornu lub ryżu

Składniki: dwie porcje popcornu przyrządzonego według przepisu na opakowaniu lub paczka dmuchanego ryżu, 30 dag cukierków krówek lub ok. 6 łyżek masy krówkowej z puszki, pół kostki masła

Krówki lub masę podgrzać z masłem na małym ogniu, aż do rozpuszczenia się składników i powstania jednolitej masy. Popcorn lub ryż wsypać do dużej miski, założyć rękawiczki gumowe i mieszając ręką wlewać masę krówkową cienką strużką, by okleiła go w miarę dokładnie.

Od razu formować kulki wielkości małej mandarynki i odkładać do zastygnięcia na blat lub papier do pieczenia. Można ułożyć kulki na paterze lub powbijać na patyczki od szaszłyków lub lizaków i zatknąć w jabłkach lub pomarańczach.

 

Lody domowe

Składniki: 300 ml słodkiej śmietanki 30-36%, dwa jajka, 10 dag cukru, esencja waniliowa, cukier waniliowy, wyskrobane wnętrze laski wanilii, łyżka wody

Oddzielić żółtka od białek. Połowę cukru utrzeć z żółtkami, wanilią i łyżką wody. Ubić na sztywno białka, pod koniec dodając drugą część cukru. W osobnym pojemniku ubić śmietankę. Do ubitych żółtek dodawać po łyżce piany i mieszać delikatnie (bez użycia miksera).

Dodawać również porcjami ubitą śmietankę. Lody przekładamy do zamykanego pojemnika i wkładamy na kilka godzin do zamrażarki. Należy je zjeść w ciągu dwóch, trzech dni.

 

Chałwa z marchewki

Składniki: 6-7 marchewek, 4 łyżki miodu, 2 szklanki mleka (owsiane, ryżowe), 2 łyżki rodzynek, 4 łyżki posiekanych orzechów i migdałów, 4 łyżki pasty sezamowej (tahini), szczypta kardamonu i soli

Marchew zetrzeć na tarce o najdrobniejszych oczkach, przełożyć do garnka i zalać mlekiem. Dodać miód. Gotować, aż cały płyn wyparuje. Na patelni rozgrzać odrobinę oleju sezamowego (z tahini) i wyłożyć marchewkę, dodać kardamon, sól, rodzynki, migdały i orzechy i dusić, aż masa będzie sucha. Na koniec dodać pastę sezamową, wymieszać.

 

Deser z truskawkami  (na 2 porcje)

Składniki: 200 ml słodkiej śmietanki 30-36%, dwie łyżki cukru waniliowego lub zwykłego, ok. 20 dag truskawek, kilka pokrojonych na połówki winogron, wiórki kokosowe, posiekane orzechy itp.

Śmietankę ubić, pod koniec dodając cukier. Połowę truskawek zmiksować z odrobiną cukru na mus, połowę pokroić na połówki. Na dnie naczynia ułożyć truskawki i winogrona, posypać bakaliami. Śmietanę zmieszać z połową musu (po delikatnym wymieszaniu, powstaną dekoracyjne smugi), wyłożyć na owoce, udekorować pozostałą częścią musu, owocami i listkami mięty.

 

Tortilla naleśnikowa

Ciasto: szklanka mleka, 2 jaja, 1,5-2 szklanek mąki gryczanej, szklanka wody gazowanej, sól
nadzienie: 20 dag pieczarek, łyżka masła, kiszony ogórek, pomidor, czerwona cebula, puszka kukurydzy, 5 dag startego żółtego sera, natka pietruszki

Na maśle usmażyć pieczarki pokrojone w plasterki, do ostudzonych grzybów dodać pokrojony w cienkie plasterki kiszony ogórek, pomidora, pokrojoną w kostkę cebulę i kukurydzę. Ser zetrzeć na tarce i dodać do całości, doprawić, dodać natkę pietruszki. Naleśniki zawijać w koperty lub rulony, polać sosem czosnkowym lub keczupem.

 

Chrupiąca surówka z selera

Składniki: seler naciowy, jabłko, włoskie orzechy, oliwa z oliwek, pieprz, sok z cytryny

Umyć dokładnie nać selera, pokroić na drobno. Jabłko pokroić w kostkę dodaj do selera. Orzechy podprażyć na suchej patelni dodać do sałatki. Skropić sokiem z cytryny, popierzyć i polać oliwą z oliwek. Wszystko wymieszać.

 

Nuggetsy z kurczaka

Składniki: piersi z kurczaka, jajko, płatki kukurydziane, sól, pieprz, czosnek, słodka papryka
sos: majonez, jogurt, ketchup, czosnek.

Piersi z kurczaka pokroić w paski. Posolić, popieprzyć, dodać czosnek i słodką paprykę, polać oliwą i odstawić do lodówki. W miseczce roztrzepać jajko i obtoczyć w nim kawałki mięsa. Posypkę zrobić z rozbitych tłuczkiem płatków kukurydzianych.Nuggetsy wyłożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i wstawić do rozgrzanego piekarnika. Lekko skropić oliwą i piec około 30 minut w temperaturze 200 °C.

Do nuggetsów można zrobić różne sosy w zależności od smaków, np sos majonezowo-jogurtowo-ketchupowy z dodatkiem czosnku.



Ewa Wróbel DODR we Wrocławiu

 

Zmodyfikowano: 02.06.2016