Nasz miesięcznik

Wydawnictwa

Katalog agroturystyczny

 

Zagrody Edukacyjne

 

 

Ogródek w Miszkowicach

 


Sprawozdanie z realizacji projektu „Szkolny ogródek 2011”

Projekt ten został zrealizowany przez Szkolę Podstawową w Miszkowicach, a dokładniej przez uczniów klas IV-VI należących do klubu ekologicznego 4H.

Projekt dofinansowany był przez Biuro Rolne Ambasady Amerykańskiej (Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych, Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki) oraz Fundacja Edukacyjna 4-H w Polsce.

Opiekunem projektu z ramienia szkoły była lider klubu mgr inż. Aldona Ochmańska, absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

Głównym zamierzeniem projektu „Szkolny Ogródek 2011” było zaangażowanie młodzieży w stworzenie i pielęgnowanie przyszkolnego ogródka. miało to na celu edukację w zakresie stosowania przyjaznych środowisku praktyk ogrodniczych oraz zachowania bioróżnorodności upraw, ziół i kwiatów, krzewów oraz pielęgnacji oczka wodnego i rozwoju w tym oczku flory i fauny wodnej. W celu poprawienia jakości gleby, wody i powietrza, a także po to, aby przyciągnąć owady, ptaki a w szczególności bociana białego, którego gniazdo jest w sąsiedztwie szkoły, a który często odwiedza nasz ogród, posadzono młode drzewka i krzewy ozdobne oraz krzewinki takie jak: bukszpany, rododendrony, azalie, wrzosy i wrzośce. Ogród jest też matecznikiem z którego sadzonki rozmnażanych roślin zasilają ogrody mieszkańców okolicznych domostw, jest też ostoją przyrody do której często zaglądają turyści. 
W ramach współpracy ze szkołą rodzice uczniów klasy VI za fundusze szkolne wybudowali nam nowy bieg schodowy do ogrodu szkolnego, oraz poprawili brzegi alei bukszpanowej. Zakupiliśmy do odnowionego oczka wodnego 15 karasi i doświadczyliśmy nowych zjawisk w praktyce. Okazało się że żyjące w bardzo dużej ilości kijanki w oczku wodnym atakowały i zjadały nowe rybki . Po usunięciu kijanek do innego zbiornika wodnego, ryby które przeżyły mogły spokojnie w tym zbiorniku żyć.

Nowa wiedza i nowe doświadczenia związane z oczkiem wodnym.
Uczestnicy programu:

  • zdobyli wiedzę na temat mało znanych odmian roślin,

  • zdobyli wiedzę w zakresie problemów dotyczących ochrony środowiska, rolnictwa oraz kwestii biologicznych, 

  • poznały dokładnie rozwój żaby, ropuch traszki od jaja do osobnika dorosłego

  • poznali potrzeby ryb i ich zagrożenia

  • nauczyły się sadzić i pielęgnować rośliny

  • poznały potrzeby pokarmowe roślin i zwierząt

  • znalazły miejsce na odpoczynek i bezpieczną zabawę z rówieśnikami. 

  • nauczyły się, w jaki sposób stosować praktyki przyjazne środowisku, które pomagają zachować naturalne zasoby dla przyszłych pokoleń i sprawiają, że dana okolica będzie bardziej atrakcyjna zarówno dla ludzi, jak i dla rozwoju przyrody,

  • rozwinęli umiejętności w zakresie pracy w grupie oraz kontaktów z lokalną społecznością, tworząc podstawę do współpracy w ramach przyszłych projektów. 

Budżet projektu

L.p. Nazwa zakupionego towaru Sztuk Cena Wykorzystanie
1.  Materiały papiernicze:
brystole, kolorowe kartki, mazaki, papier wizytówkowy
  200 zł Plakaty, afisze, 
prezentacje
2.  Papier i tusz do komputera   100 zł Dokumentacja projektu
3.  Ryby do oczka wodnego i pokarm 6 szt. 100 zł Zarybienie oczka
4.  Rośliny do ogrodu i narzędzia ogrodnicze   500 zł Sadzenie w ogrodzie

 

Galeria zdjęć
Zmodyfikowano: 08.07.2013