Nasz miesięcznik

Wydawnictwa

Katalog agroturystyczny

 

Zagrody Edukacyjne

 

 

Przetwórnia warzyw Kiszone warzywa z Doliny Baryczy

KATEGORIA FIRMY

Przetwórnia warzyw Kiszone warzywa z Doliny Baryczy Michał Sznajder, Karnice, powiat trzebnicki

Firma to rodzinne gospodarstwo z Dolnego Śląska. Jej specjalnością są kiszone ogórki oraz kiszona kapusta. Tradycję kiszenia zapoczątkował dziadek Pana Michała ‒ Stefan Sznajder w latach 50-tych ubiegłego wieku. Pola uprawne znajdują się na obszarze Parku Krajobrazowego Doliny Baryczy, jednego z największych w Europie kompleksów stawów rybnych i największego w Polsce ornitologicznego rezerwatu.

Dziś już trzecie pokolenie w rodzinie sieje, sadzi, a później zbiera i kisi kapustę oraz ogórki. Ich smak, zapach i jakość są wyjątkowe. W recepturze kiszenia nic się nie zmieniło od lat. Jest tak prosta, jak była, czyli bez nowoczesnych chemicznych dodatków, bez konserwantów, przyspieszaczy fermentacji, czy wybielaczy. Ogórki są kiszone latem, kapusta ‒ jesienią, nie jest ona kwaszona octem. Powolny proces kiszenia jest sekretem smaku i uznania zdobywanego na targach i konkursach. Gospodarstwo należy do międzynarodowej sieci Dziedzictwo Kulinarne, promującej zdrową i lokalną żywność. Produkty zostały wyróżnione znakiem Dolina Baryczy Poleca. W 2018r. otrzymały tytuł Orła Rolnictwa magazynu WPROST i KOWR.

Momentem przełomowym w gospodarstwie było skoncentrowanie się na szeroko rozumianym marketingu: nowe logo, etykiety, strona www, profil na fb, aktywny kontakt z konsumentami – liczne degustacje na targach i jarmarkach. Właściciele zrobili to własnymi siłami.

W 2015 roku w firmie wdrożona została strategia skrócenia łańcucha dostaw. Powstała sieć sprzedaży na terenie województwa dolnośląskiego i punkt na rynku hurtowym warzyw i owoców we Wrocławiu ‒ TargPiast. W tym roku uruchomili również sklep internetowy i rozpoczęli sprzedaż wysyłkową na terenie całego kraju. Zatrudniony kierowca rozwozi kiszonki do restauracji i sklepów we Wrocławiu samochodem chłodnią.

Gospodarstwo prowadzi także działalność edukacyjną – polegającą na prowadzeniu warsztatów kiszenia i przygotowywania surówek dla dzieci i dorosłych. Właściciele zapraszają grupy na zwiedzanie gospodarstwa, wykopki, wspólne łuskanie bobu czy rwanie ogórków. Takie inicjatywy zwiększają zaufanie konsumentów do produktów, budują więzi i pozytywne relacje, a w długim okresie przekłada się to na wzrost sprzedaży. Jednocześnie ściśle współpracują ze Stowarzyszeniem Dolina Baryczy Poleca, w zakresie promocji regionu i wspierania turystyki kulinarnej. Są też członkiem Szlaku Kulinarnego Dolnego Śląska – Smaki Dolnego Śląska.

Zmiany wprowadzane od 2015 roku to także modernizacja budynków produkcyjnych, zakup nowych beczek do kiszenia oraz remont pomieszczeń socjalnych. W kolejnym roku planowany jest zakup sortownika do ogórków oraz wybudowanie nowej, dużej chłodni.

Największym wyzwaniem stworzenie zespołu pracowników sezonowych zmotywowanych do wydajnej pracy, a jednocześnie na tyle zadowolonych z warunków, by co roku tu wracać. Firma dopasowuje się do potrzeb klientów – wprowadzając nowe produkty na rynek. To między innymi kiszony czosnek czy kalafior. Poszerzyła również ofertę o mniejsze opakowania oraz kiszonki w słoikach. Brak pasteryzacji i konserwantów sprawia, że dystrybucja kiszonek jest kosztowniejsza, wymaga ciągu chłodniczego. Kiszonki zachowują w ten sposób żywe, cenne bakterie probiotyczne, a przez to właściwości zdrowotne. Zostało to potwierdzone przez naukowców z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu i Politechniki Łódzkiej.

W planowaniu wydatków właściciele opierają się na finansowaniu własnym, nie zaciągają kredytów, rozwijają się stopniowo. Obrana w 2015 roku strategia budowania własnej marki i sieci sprzedaży sprawdza się ‒ sprzedaż produktów pod własną marką wzrosła z poziomu 20% do 80%. Celem firmy jest uzyskanie 100% w 2019 roku.

Galeria zdjęć
Zmodyfikowano: 19.07.2018